Et godt eksempel på en type bedrift som har stor
nytte av å være tilstede i sosiale medier mener jeg er selskaper som tilbyr
mobilabonnement. Mange av tilbyderne opererer uten bindingstid og med lokkende
tilbud som for eksempel fri bruk av mobildata i et visst antall måneder, lav
månedlig fastpris, gunstig pris ved kjøp av mobiltelefon osv. I denne bransjen er konkurransen stor, og
kunden har stor makt fordi det er enkelt og fort gjort å bytte mellom de ulike
selskapene. Det blir derfor ekstra viktig for selskapene å yte god service og
gjøre det lille ekstra for å holde på kundene. Så vel som å verve nye kunder er
det en fordel for selskapene å ha lojale
kunder. Ved å surfe litt rundt på nettet kom jeg over NetComs blogg som skriver
om smart bruk av telefon, selskapets nye tjenester, presentasjoner, bak
kulissene m.m. På bloggen skriver NetCom selv at de ønsker å dekke disse
områdene og få tilbakemeldinger fra kunder/lesere. Så vidt jeg kan se har
bloggen faste skribenter, og det virker som om de har ansvar for hver sin
kategori.
Når det gjelder troverdighet som forventningsfaktor tenker
jeg at det for selskapet handler om å være ekte og ærlig, også på
bloggplattformen. Leserne gjennomskuer som regel forsøk på å dekke over eller
vri seg unna sannheten. Ved å være konsekvent ærlig og ekte i kommunikasjonen
med kundene vil man over tid bygge tillit, respekt og troverdighet. De som
skriver innlegg på NetCom-bloggen representerer selskapet og dermed dets
verdier og holdninger, og dette mener jeg er viktig for å skape et godt ansikt
utad. Det virker for meg som om skribentene er bevisste på hvor formelle de er
i kommunikasjonen med oss lesere. Sosiale medier er kjent for å være en
plattform for uhøytidelig kommunikasjon. På NetCom-bloggen observerer jeg en uformell,
personlig og samtidig profesjonell tone. For eksempel bruker bloggerne ofte
navnet til den de svarer og sitt eget navn (personlig og uformelt), samtidig
som de kommer med et skikkelig svar på spørsmålet (profesjonelt).
Over har jeg tatt med et skjermbilde som et eksempel
på nettopp dette. Spørsmålet fra leseren hører til et innlegg om NetComs
tjeneste 2for1 på kino. Responsen fra NetComs representant gir leseren svaret
på det hun spør om, samtidig som han bruker en uformell og personlig stil. Jeg
tror dette er viktig for å legge til rette for en lavere terskel for spørsmål
og innspill fra leserne.
Mange kunder har en del forventninger til det å bli
hørt og tatt hensyn til når de kommer med innspill i sosiale medier, og det er
viktig for mange å få dette bekreftet. Når
det gjelder åpenhet og medvirkning på NetCom-bloggen legger jeg merke til at få
av innleggene oppfordrer til å bidra i kommentarfeltet ved å for eksempel
stille spørsmål i slutten av innlegget. Mange av innleggene har ikke fått
kommentarer i det hele tatt, mens andre har noen få. Jeg hadde i et tidligere
innlegg om itfag-bloggen et eksempel på en innleggsforfatter som etterlyste
anbefalinger av en app og senere takket for hver tilbakemelding. NetCom-bloggen
virker kanskje mer som en informativ blogg. Jeg fant imidlertid et innlegg der
NetCom annonserte en bildekonkurranse og oppfordret leserne til å legge igjen
bildelenker i kommentarfeltet. Slike konkurranser er også effektive metoder for
å skape aktivitet blant leserne.
Vi som internett-brukere blir stadig mer kresne og
kravstore med tanke på tilgjengelighet og responstid i sosiale medier. Sender
vi inn en henvendelse, for eksempel i form av en kommentar på en blogg,
forventer vi hurtig respons. Det motsatte kan gi et dårlig inntrykk av
bedriften da kunden kanskje ikke føler at hans/hennes tilbakemelding betyr noe.
I tillegg til at det er frustrerende for vedkommende som ikke får svar kan
frustrasjonen spre seg til andre som legger merke til ”døde tråder”. På
NetCom-bloggen har jeg observert både rask og mindre rask respons, uten at det
virker som om de er konsekvente på dette. Jeg ser også at de svarer på utvalgte
kommentarer, uten at jeg vet hva som er grunnlag for prioriteringen de har
gjort. Under følger to eksempler.
Eksempel på kort responstid og høy tilgjengelighet, leseren får svar noen minutter senere, selv kl 21 på kvelden. |
Eksempel på (for?) lang responstid, her to døgn. |
Å skape tette og personlige relasjoner med kundene
er viktig for bedriften, også på lang sikt. Jeg var tidligere inne på dette med
å bygge tillit og troverdighet, og for å få til dette kan det være en fordel å
engasjere og involvere brukerne. Først og fremst bidrar dette til å oppmuntre
til innspill og tilbakemelding, og i tillegg kan det skape en slags viral
effekt. For å spre interesse og hjelpe til med å bygge et godt rykte kan det
være en fordel å for eksempel skape ”ambassadører” og utnytte naturlige ”lead
users”. Det er vanskelig å si noe om arbeidet til NetCom med relasjonsbygging
ut fra bloggen, annet enn at de har innlagt RSS-funksjon slik at leserne kan
abonnere på innlegg og kommentarer. På mange blogger har man i tillegg mulighet
til å ”følge” den aktuelle bloggen. I slutten av hvert innlegg er det enkelt lagt
til rette for å dele i andre kanaler som Twitter og Facebook.
Jeg syns særlig dette med tilgjengelighet, responstid og forventet interaktivitet er interessant. Hva er greit og ikke når det gjelder responstid på et innlegg? Er det avhengig av hvilken plattform det er snakk om? Kommenter og del gjerne erfaringer eller tanker rundt dette!
Hei Stine
SvarSlettJeg var også inne på Netcom sin blogg. Var ikke sæærlig imponert - spesielt rart var hvor lite respons de hadde på konkurransene sine selv med flotte premier. Sammenlignet med Stormberg falt den mye igjennom. På den andre siden kan det ikke være enkelt å prøve å skape engasjement rundt bedriftens produkter når man selger standardtjenester som ringetid.
Hei! Ja, det var relativt laber respons. Vet ikke hvordan de reklamerer for bloggen sin, jeg hadde hvertfall ikke vært borti den før i forbindelse med denne oppgaven. Jeg vil tro at det er lurt å lenke til bloggen via f.eks. Facebook og Twitter, hvis de ikke allerede gjør det.
SlettHei Stine
SvarSlettJeg tenker at responstid er viktig når det gjelder et selskap som Netcom. Man har ofte et konkret problem man lurer på og vil ha svar på der og da. Får ma ikke det, ringer man til dem og bruker tradisjonelle kundehenvendelse istedenfor. Da faller liksom litt av vitsen med sosiale medier bort. Det er viktig å prøve å skape langsiktighet (followers)
Nettopp! Enig. Det er liksom det som skal være en av fordelene med kundeservice i sosiale medier, større tilgjengelighet.
SlettHei Stine!
SvarSlettVil først si at du har en fin og grundig gjennomgang av Netcoms blogg. Når det gjelder responstid er jeg helt enig i at denne bør være kort på slike sider. Det virker lite seriøst å drive en blogg, om man lar kunden vente flere dager på svar.
Jeg var innom flere steder på jakt etter sider selv som jeg kunne benytte i forhold til forventningsfaktorene, og oppdaget at flere hadde avsluttet bloggen. I stedet refererte de til sin Facebookprofil. Kanskje bblir det, for noen, i meste laget å skulle gi rask respons når man skal være aktive på flere fora samtidig?
Hei Ketil! Takk for kommentar. En NetCom-ansatt bekreftet i kommentarfeltet til Janneke (http://janneke64.blogspot.no/2012/09/bedrifter-som-blogger.html) at de har større fokus på Facebook og derfor prioriterer å være tilgjengelig der. De kan nok nå ut til enda flere der...
SlettGøy lesning, Stine! du har gått grundig til verks :) Liker at du har med bilder og eksempler!
SvarSlettTakk for hyggelig kommentar, Ida Kari! Skal ta en titt på bloggen din også.
Slett