I forbindelse med første øving i faget har jeg sett nærmere
på itfag-bloggen (blogg.itfag.hist.no), og skal i dette innlegget prøve å dele
noen tanker rundt bloggen, dens innhold og rolle i itfags bruk av sosiale
medier.
HiSTs Avdeling for informatikk og
e-læring tilbyr over 50 nettbaserte IT-fag, og har opprettet en fagblogg som
skal ”dele, reflektere og lære”. Innleggene på itfag-bloggen skrives av
forelesere og andre ansatte ved AITeL som har bred kompetanse på flere
spennende og aktuelle områder som omhandler IT. Bloggen har eksistert i ca to
år og har hittil rundt 150 publiserte innlegg med flere ulike forfattere. Innleggene
kategoriseres, slik at leserne lett kan velge fra en meny hvilken kategori man
vil finne innlegg relatert til. Denne menyen er hele tiden tilgjengelig i en
høyremarg, sammen med blant annet et søkefelt. Å ha et lett tilgjengelig
søkefelt på siden er en stor fordel da mange lesere er utålmodige og raskest
mulig vil finne fram til det de leter etter. Nye innlegg publiseres med jevne
mellomrom, alt fra en uke til en dag eller to. Personlig mener jeg at hyppige
innlegg er avgjørende for at jeg skal ha et bra helhetsinntrykk av bloggen.
Enten er man til stede, eller så er man ikke. Denne meningen vil jeg tro at
mange andre blogglesere også deler.
Uten at jeg vet noe særlig om
leserne til itfag-bloggen, vil jeg tro at de er både studenter og ansatte ved
HiST, men også ”utenforstående” som har interesse for temaene som tas opp på
bloggen. Jeg vet at det blant annet linkes til bloggen fra itfags profiler i
andre sosiale medier som Twitter, Facebook, YouTube osv, slik at bloggen når ut
til flere enn de som kjenner til den gjennom studiene. Hvert innlegg har et
tilhørende kommentarfelt der leserne, ansatte, studenter eller andre, kan komme
med innspil, diskutere og stille videre spørsmål. Ofte sitter leserne på mye
kunnskap og erfaring og kan komme med nyttige tips. Et eksempel på dette finner
vi i et innlegg fra itfag-bloggen, der Svend Andreas Horgen etterlyser gode og
anbefalte apps til Spotify. Forfatteren oppfordrer her leserne til å bidra og
komme med innspil. I kommentarfeltet har flere lesere lagt igjen svar med tips
til gode apps som de har god erfaring med og vil anbefale:
Utdrag
fra kommentarfeltet til innlegget "Hvilke Spotify-apps?" (http://blogg.itfag.hist.no/2012/04/18/hvilke-spotify-apps/#comments) |
Her gir leserinput i kommentarfeltet
merverdi til startemnet, nemlig gode apps til Spotify. Av skjermbildet over ser
vi også at Svend Andreas, som var forfatter av innlegget, svarer på responsen
han fikk på sitt innlegg og takker leserne for tilbakemelding. Dette er viktig
for at leserne som tar seg tid til å kommentere skal føle at deres bidrag betyr
noe og settes pris på, i tillegg til at det bidrar til en lav terskel for
innspill gjennom en løs og uformell dialog.
I tillegg til kommentarfunksjon
og kategoriinndeling bruker itfag-bloggen en taggefunksjon. Over hvert innlegg
står informasjon om hvilken kategori innlegger hører til, samt hvilke tagger
som er relevante for det aktuelle innlegget. Disse skal hjelpe til å
kategorisere innleggene og gjøre det lett for lesere som for eksempel er
spesielt interessert i et visst tema. Leserne har også mulighet til å klikke på
de ulike taggene, for så å få opp alle innlegg som har tilsvarende tagger.
Dette er en fin, ryddig og oversiktlig ordning som er med på å gjøre det
lettere for leseren å finne fram til aktuelt stoff.
Skjermbilde av innleggheader som viser hvor leserne kan finne tagger i et innlegg. |
Over vises et skjermbilde fra
bloggen og den røde ringen viser hvor vi finner innleggets tagger. Si at jeg er
ekstra interessert i Apple og Apple-produkter og vil finne fram til artikler
som handler om nettopp dette, gjerne med tips, triks og andre anbefalinger.
Hvis jeg da klikker på ”Apple”-taggen kommer jeg til en ny side med
overskriften TAG|Apple, og alle innlegg på itfag-bloggen som er tagget med ”Apple”
listes opp. Kjempesmart og praktisk for leserne!
Som jeg så vidt nevnte over finnes Itfag i flere sosiale
medier, blant annet Facebook, Twitter og YouTube. Jeg har inntrykk av at bloggen
er ”hovedkanalen” for faglige innlegg fordi den er en plattform som er ment for
større innlegg enn for eksempel Facebook. Der det på bloggen er naturlig å
skrive et lengre faglig innlegg er det kanskje mer naturlig å forme et kort
innlegg med spørsmål på Facebook. I mange tilfeller linker også
Facebook-innlegg til nypubliserte blogginnlegg.
Liker måten du kommenterer inne i bloggen med utklipp fra andre bloggsider - skaper bevegelse i teksten - noe jeg må bli flinkere til
SvarSlettTakk for det! Syns det er greit å ha med noen eksempler på det jeg skriver om :-)
Slett