søndag 2. september 2012

Noen tanker om itfag-bloggen


I forbindelse med første øving i faget har jeg sett nærmere på itfag-bloggen (blogg.itfag.hist.no), og skal i dette innlegget prøve å dele noen tanker rundt bloggen, dens innhold og rolle i itfags bruk av sosiale medier. 

HiSTs Avdeling for informatikk og e-læring tilbyr over 50 nettbaserte IT-fag, og har opprettet en fagblogg som skal ”dele, reflektere og lære”. Innleggene på itfag-bloggen skrives av forelesere og andre ansatte ved AITeL som har bred kompetanse på flere spennende og aktuelle områder som omhandler IT. Bloggen har eksistert i ca to år og har hittil rundt 150 publiserte innlegg med flere ulike forfattere. Innleggene kategoriseres, slik at leserne lett kan velge fra en meny hvilken kategori man vil finne innlegg relatert til. Denne menyen er hele tiden tilgjengelig i en høyremarg, sammen med blant annet et søkefelt. Å ha et lett tilgjengelig søkefelt på siden er en stor fordel da mange lesere er utålmodige og raskest mulig vil finne fram til det de leter etter. Nye innlegg publiseres med jevne mellomrom, alt fra en uke til en dag eller to. Personlig mener jeg at hyppige innlegg er avgjørende for at jeg skal ha et bra helhetsinntrykk av bloggen. Enten er man til stede, eller så er man ikke. Denne meningen vil jeg tro at mange andre blogglesere også deler.

Uten at jeg vet noe særlig om leserne til itfag-bloggen, vil jeg tro at de er både studenter og ansatte ved HiST, men også ”utenforstående” som har interesse for temaene som tas opp på bloggen. Jeg vet at det blant annet linkes til bloggen fra itfags profiler i andre sosiale medier som Twitter, Facebook, YouTube osv, slik at bloggen når ut til flere enn de som kjenner til den gjennom studiene. Hvert innlegg har et tilhørende kommentarfelt der leserne, ansatte, studenter eller andre, kan komme med innspil, diskutere og stille videre spørsmål. Ofte sitter leserne på mye kunnskap og erfaring og kan komme med nyttige tips. Et eksempel på dette finner vi i et innlegg fra itfag-bloggen, der Svend Andreas Horgen etterlyser gode og anbefalte apps til Spotify. Forfatteren oppfordrer her leserne til å bidra og komme med innspil. I kommentarfeltet har flere lesere lagt igjen svar med tips til gode apps som de har god erfaring med og vil anbefale:
Skjermbilde kommentarfelt
Utdrag fra kommentarfeltet til innlegget "Hvilke Spotify-apps?" (http://blogg.itfag.hist.no/2012/04/18/hvilke-spotify-apps/#comments)


Her gir leserinput i kommentarfeltet merverdi til startemnet, nemlig gode apps til Spotify. Av skjermbildet over ser vi også at Svend Andreas, som var forfatter av innlegget, svarer på responsen han fikk på sitt innlegg og takker leserne for tilbakemelding. Dette er viktig for at leserne som tar seg tid til å kommentere skal føle at deres bidrag betyr noe og settes pris på, i tillegg til at det bidrar til en lav terskel for innspill gjennom en løs og uformell dialog.

I tillegg til kommentarfunksjon og kategoriinndeling bruker itfag-bloggen en taggefunksjon. Over hvert innlegg står informasjon om hvilken kategori innlegger hører til, samt hvilke tagger som er relevante for det aktuelle innlegget. Disse skal hjelpe til å kategorisere innleggene og gjøre det lett for lesere som for eksempel er spesielt interessert i et visst tema. Leserne har også mulighet til å klikke på de ulike taggene, for så å få opp alle innlegg som har tilsvarende tagger. Dette er en fin, ryddig og oversiktlig ordning som er med på å gjøre det lettere for leseren å finne fram til aktuelt stoff.

Skjermbilde tagger
Skjermbilde av innleggheader som viser hvor leserne kan finne tagger i et innlegg.


Over vises et skjermbilde fra bloggen og den røde ringen viser hvor vi finner innleggets tagger. Si at jeg er ekstra interessert i Apple og Apple-produkter og vil finne fram til artikler som handler om nettopp dette, gjerne med tips, triks og andre anbefalinger. Hvis jeg da klikker på ”Apple”-taggen kommer jeg til en ny side med overskriften TAG|Apple, og alle innlegg på itfag-bloggen som er tagget med ”Apple” listes opp. Kjempesmart og praktisk for leserne!

Som jeg så vidt nevnte over finnes Itfag i flere sosiale medier, blant annet Facebook, Twitter og YouTube. Jeg har inntrykk av at bloggen er ”hovedkanalen” for faglige innlegg fordi den er en plattform som er ment for større innlegg enn for eksempel Facebook. Der det på bloggen er naturlig å skrive et lengre faglig innlegg er det kanskje mer naturlig å forme et kort innlegg med spørsmål på Facebook. I mange tilfeller linker også Facebook-innlegg til nypubliserte blogginnlegg. 
  

2 kommentarer:

  1. Liker måten du kommenterer inne i bloggen med utklipp fra andre bloggsider - skaper bevegelse i teksten - noe jeg må bli flinkere til

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Syns det er greit å ha med noen eksempler på det jeg skriver om :-)

      Slett