søndag 23. september 2012

Strategi for sosiale medier - Rikkefonsen

I forbindelse med øving 2 har jeg laget en presentasjon av en foreslått sosiale medier-strategi for Rikkefonsen. Rikkefonsen er navnet på kjoler sydd av Marte Saugestad. Hun lager kjoler i fargerike og behagelige stoffer til jenter og damer. Kjoleproduksjonen foregår på hobbybasis ved siden av en fulltidsjobb.  Rikkefonsen ønsker å være et supplement til de som er lei av masseproduserte kjoler som fåes kjøpt i kjedebutikkene. Målet er at kunden skal få en eksklusiv og spesiell kjole det bare finnes en av! Ved å være tilstede og aktiv i sosiale medier håper Rikkefonsen på å nå ut til potensielle kunder, øke kjennskap til merket og ikke minst å få solgt flere kjoler. Per idag er Rikkefonsen tilstede på Facebook, har en egen blogg og profil på epla.no med nettbutikk. Utfordringen blir å holde liv i alle profilene for å unngå at kundene møter inaktive sider, da dette kan virke useriøst og lite troverdig.

Her er det ikke snakk om noe firma med flere ansatte, og strategien blir dermed noe enkel sammenlignet med en strategi gjeldende for større bedrifter som driver med kundeservice i sosiale medier. Bak Rikkefonsen står kun en person, med noe begrenset kapasitet når det gjelder tilgjengelighet og aktivitet i sosiale medier. Jeg har derfor forsøkt å fokusere på enkle tips som kan hjelpe til med å oppnå målene ved bevisst bruk av sosiale medier.

Ta en titt på presentasjonen jeg har laget, og legg gjerne igjen en kommentar :-)


4 kommentarer:

  1. Hei! Uten at jeg akkurat er i målgruppa, synes jeg du har laget en fin og fornuftig strategi med mange gode poenger!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he. Du er nok ikke i målgruppa til Rikkefonsen, Ketil, men takk for hyggelig kommentar!

      Slett
  2. Jeg tror jeg er i målgruppen! :-) Tipper Rikkefonsen drar nytte av å følge denne strategien!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, Ida Kari:-)

      Slett