mandag 8. oktober 2012

Mer i dybden på Twitter

I forbindelse med øvingsopplegget i faget ”Sosiale medier” har jeg nå opprettet en Twitter-konto og lastet ned mobilappen. Hjelp! I første omgang snoker jeg litt rundt og observerer, med fokus på sosiale medier, som tross alt er grunnen til at jeg registrerte meg.

Etter tips har jeg i utforskingsfasen blant annet sjekket ut thomasmoen, henriettehedlov, hpnhansen, osol og ceciliestaude. De to førstnevnte kom for øvrig opp da jeg søkte på ”sosialemedier” i søkefeltet. Det disse personene har til felles er klart interesse for og/eller jobb som omhandler sosiale medier. Dette er lett å se i profilbeskrivelsene og ved å ta en kjapp titt på profilene deres og nylige tweets. Det er tydelig at deres nettverk igjen består mye av personer med felles interesser og personer som jobber innen media, PR, web, marked osv, noe som også kan virke interessant for meg som har studiebakgrunn innen mye av det samme.

Når det gjelder hva som faktisk gjør at man velger å følge andre på Twitter tror jeg dette med interesser, både personlige og jobbrelaterte, har mest å si. En annen mulighet er at man føler man bør følge de som følger deg tilbake, enten av ren høflighet eller uten å tenke noe særlig over det. For min egen del kan jeg hvertfall si at jeg velger å følge andre hvis jeg kan se for meg at jeg har interesse av å lese det jeg forventer at denne personen tvitrer om, eller hvis jeg kan tenke meg å kommunisere med vedkommende – enten det er privatpersoner og organisasjoner. For å få følgere vil det derfor være avgjørende å vekke en interesse hos de andre Twitter-brukerne. Her ser vi da hvor viktig det er med en synlig identitet, gjennom blant annet brukernavn, bilde, profilbeskrivelse og tweets. Under følger et eksempel som viser hva som fanger interessen min nok til i ville følge itfag på Twitter (rent bortsett fra at det var en del av øvingen).

Skjermbilder fra profilen til itfag på Twitter (med iPhone-appen)
Nå kjenner jeg jo godt til itfag fra før av, men budskapet er fortsatt det samme. Det første jeg ser er HiST-logoen, som jeg kan relatere meg til fordi jeg er student her. Ved å bla til neste side blir profilbeskrivelsen til itfag synlig. Her har de listet opp en rekke temaer som jeg i aller høyeste grad interesserer meg for, i og med at jeg tar fag innen mange av temaene. Videre ser jeg lenken til et nettsted som jeg kan utforske videre for å finne ut mer om itfag. I tillegg kommer også itfags siste tweets opp på profilen. Ved hjelp av disse elementene kan jeg relativt raskt gjøre meg opp en mening om dette er en bruker jeg kan tenke meg å følge, basert på mine interesser.

Dersom man er spesielt interessert i et tema kan man også følge såkalte Twitter-lister. En slik liste er rett og slett en samling av brukere, og listen inneholder alle tweets til alle som er med i listen. For eksempel kan man lage en liste for å sortere etter spesielle tema eller spesielle grupper av personer. Gjennom profilen til Thomas Moen fant jeg en offentlig liste, ”So-Me nyheter” (https://twitter.com/i/#!/Stine_Th/so-me-nyheter/), som jeg valgte å abonnere på. De fleste personene jeg nevnte innledningsvis i dette innlegget er medlemmer av denne listen, altså vil jeg kunne få opp deres tweets ved å klikke meg inn på listen. Å ha en ”samling” av brukere som tvitrer om sosiale medier vil kunne være nyttig for meg i forbindelse med øvingsopplegget i dette faget da den vil fungere som en ekstra ressurs. Listefunksjonen er etter min mening et smart og praktisk verktøy for å holde seg oppdatert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar