tirsdag 23. oktober 2012

Testing av funksjonalitet i Google Analytics

Hva er Google Analytics?
Google Analytics (GA) er et av de mest populære statistikkverktøyene for nettsteder, og med dette kan du få tilgang til en stor mengde nyttig data. Ved å enkelt opprette en konto og sette opp sporing på nettstedet ditt kan du få innsikt i hvem som besøker nettstedet ditt, og enda bedre: hvordan de bruker det. GA lar deg for eksempel se hvordan brukerne av nettstedet ditt har funnet fram (via søkemotorer, lenker fra andre nettsteder), hvor lang tid de bruker på hver enkelt side, hvor de går videre,  og så videre. Denne informasjonen kan være svært nyttig for eieren av nettstedet, da den gjør det mulig å analysere brukernes behov og tilpasse nettstedet deretter. Det er jo tross alt brukerne som skal besøker nettstedet.
Hvordan sette opp Google Analytics?
Å sette opp en konto i GA er enkelt og gratis. På http://google.com/analytics kan man lett registrere seg eller logge inn dersom man allerede har en bruker. Videre må man legge inn en konto for nettstedet man vil spore, som igjen får en unik javascript-kodesnutt som skal limes inn i HTML-koden på den aktuelle siden. Når dette er gjort vil det ta inntil 24 timer før man kan logge inn og se på trafikken over nettstedet.
Funksjonalitet
Som nevnt innledningsvis har GA mange nyttige funksjoner. Etter å ha laget meg en konto, satt opp sporing på denne bloggen og utforsket noe av funksjonaliteten til GA skjønner jeg godt hvorfor bedrifter og andre personer med nettsteder, blogger og lignende vil benytte seg av dette verktøyet for måling. Mulighetene er ekstremt mange! Når man først har satt opp en konto og begynt sporingen kan man enkelt klikke seg inn på en startside, som viser en samling av diverse grafer over besøk. I en egen meny kan man velge hvilken tidsperiode man vil at statistikken skal vise. Startsiden består av ulike ”moduler” som man kan egendefinere og selv bestemme innholdet i, samt hvordan den skal fremstilles. Denne siden blir en slags totaloversikt som hver enkelt bruker kan personalisere etter sitt behov. I egen meny kan man enkelt sende denne oversikten på e-post eller eksportere til .pdf (man kan til og med velge om denne oversikten skal sendes kun en gang eller ukentlig, månedlig osv).
Videre kan man foreta standard eller egendefinert rapportering. Standardrapporter gjør det enkelt å måle og forstå deltakelsen på nettstedet ditt.
Skjermklipp fra min GA-konto under "Standardrapportering".
Skjermklipp fra standardrapport. I den gule boksen vises forklaring av parameter.
Bildet viser et skjermutsnitt fra en standardrapport fra min GA-konto som sporer denne bloggen. Her vises blant annet de geografiske stedene mine besøkende kommer fra på et kart, sammen med oversikt over antall besøk, antall sider per besøk, gjennomsnittlig besøkstid og fluktfrekvens. Hva er fluktfrekvens, tenkte jeg, men så poppet en liten informasjonsboks opp idet jeg tilfeldigvis holdt pekeren over ordet. Ved å gjøre dette får man altså en forklaring på parametrene som måles i standardrapporten (se bilde). I tillegg kan man med noen få klikk lage tilpassede rapporter, besøkssegmenter og identifisere viktige data man vil dele med andre. En annen funksjon jeg har lagt merke til er sanntidsmålingen, der man blant annet kan se antall besøkende på siden akkurat nå, antall sidevisninger per minutt og per sekund.
Hvorfor bruke Google Analytics?
Som jeg nevnte tidligere i innlegget kan dette gi deg haugevis av nyttig informasjon om de som bruker nettstedet ditt. Målinger som gjøres i GA kan gjøre videre arbeid lettere, nettopp fordi at man får så god innsikt i brukerne og hvordan de bruker nettstedet. Informasjonen kan være verdifull for å finne ut hva man skal gjøre for at brukerne kommer tilbake.

Når dette er sagt vil jeg påpeke at jeg ikke på langt nær har dekket alle funksjonene til Google Analytics i dette innlegget. Jeg har forsøkt å presentere det jeg selv har fått testet og lekt meg med. En annen ting jeg vil få frem er at førsteinntrykket etter første innlogging var relativt dårlig! Dette har imidlertid bedret seg etter at jeg fikk satt opp en konto for sporing. Jeg syns det var vanskelig å komme i gang med verktøyet og fikk inntrykk av at det var lite brukervennlig. Med det mener jeg blant annet at det var vanskelig å finne ut hvordan jeg kunne administrere ulike kontoer for sporing og hvordan jeg kunne finne tilbake til den unike sporingskoden etter at jeg hadde klikket meg vekk fra den. 

1 kommentar:

  1. Jeg er enig i at det var litt vanskelig og bli kjent med Google Analytics. Det var litt uoversiktlig. Vet du av noen andre måleverktøy som du foretrekker?

    SvarSlett