I forrige innlegg skrev jeg om muligheter og råd for
bedrifter som vil oppnå gevinst ved forretningsmessig bruk av sosiale medier. I
dette innlegget skal jeg prøve å diskutere og komme fram til konkrete tips til
hvordan virksomheter kan få en solid følgerskare, og samtidig se på
ansvarsforhold i sosiale medier.
Så, hva kan bedrifter gjøre for å få en god følgerskare i
sosiale medier? Som jeg har tatt opp i flere innlegg, er det ikke nok å bare ”være
der”, man må være aktiv og jevnlig produsere innhold for å holde brukerne
interessert. På en annen side må man også være forsiktig med å publisere i hytt
og pine, det kan også bli for mye og virke mot sin hensikt. Igjen er nøkkelen å
lytte til brukerne og utnytte tilbakemeldinger. Innholdet bør også være mest
mulig tilpasset målgruppen, nettopp fordi det er målgruppen det siktes mot. Det
gjelder å legge til rette for at brukeren skal få et positivt førsteinntrykk,
og at det for eksempel er tydelig hvem virksomheten er, hva de står for osv. Et
eksempel på sistnevnte fra Facebook følger under.
Skjermbilde fra HiSTs Facebook-side. |
Av skjermbildet over ser vi HiSTs Facebook-side hvor navn,
logo, bilde og informasjon om HiST vises. I tillegg har de brukt bilder til å
lage en slags meny for å gjøre siden brukervennlig. Etter min mening er dette
med på å skape et godt og ryddig inntrykk av siden.
For å lykkes mener jeg at virksomheten bør ha en strategi for bruk av sosiale medier
som blant annet inneholder retningslinjer og klart definerte ansvarsforhold som
de ansatte kan forholde seg til. Retningslinjene bør si noe om hvordan den som
taler i sosiale medier skal opptre på vegne av virksomheten, og hvilke verdier
og holdninger de skal representere. Det er også viktig å ha retningslinjer for
språkbruk og tone, altså hvor bedriften vil ”ligge” når det gjelder formalitet
og framtoning. Jeg mener det vil være hensiktsmessig å holde kommunikasjonen
relativt uformell og personlig, men samtidig profesjonell for å framstå som en
seriøs aktør. Det personlige innslaget vil hjelpe til å bygge relasjoner og
skape tillit. Mange er veldig flinke med å takke for ros og positive
tilbakemeldinger, men hvordan skal virksomheten takle kritikk og negativ omtale?
Dette kan være enda viktigere enn å ha gode rutiner for å svare på positive
henvendelser, da dårlig håndtering av kritikk direkte kan skade virksomhetens
omdømme. I de fleste tilfeller vil bedriften tjene på å legge seg flat og
innrømme feil framfor å være stor og stolt. Problemer med håndtering av slike
situasjoner kan imidlertid unngås ved at retningslinjer for dette er definert i
en god strategi som gjennomsyrer bedriften.
Ansatte og utvalgte brukere kan fungere som ambassadører og være
med på å dele og spre informasjon videre til venner, venners venner osv. Over
Internett kan et budskap spres til svært mange på svært kort tid. Igjen må man
være klar over at dette også gjelder negative budskap, og at man derfor må være
påpasselig med at informasjon som kommer fra bedriften er i tråd med dens
verdier. Bedriften har ansvar for det som blir sagt i dens navn, og dette viser
igjen viktigheten av en god strategi med klare retningslinjer.
Ut fra dette vil jeg til slutt oppsummere med det jeg anser
som skumle fallgruver for virksomheter i sosiale medier:
- Uklare eller udefinerte målUten mål og mening kan det være vanskelig å treffe målgruppen med riktig budskap. Hvis bedriften ikke vet hva den vil oppnå med tilstedeværelse er det vanskelig å finne ut hvordan man kan lykkes.
- Manglende satsningÅ opprette sider og profiler er enkelt og lite ressurskrevende, verre er det med oppdateringer og vedlikehold. Tomme og inaktive sider kan virke mot sin hensikt og føre til mye frustrasjon for brukerne!
- For lite aktivitetFor å nå ut til nye brukere, og for å holde interessen hos de eksisterende, er det viktig å holde kanalene oppdaterte og med tilstrekkelig informasjon. Det er også viktig for brukerne at bedriften er tilgjengelig, som også innebærer at den responderer – så raskt som mulig.
- For mye aktivitetSelv om for lite aktivitet er trukket frem som en fallgruve kan det også være skadelig med for mye. ”Overload” av informasjon kan gjøre at brukerne blir irriterte, ignorerer og i verste fall velger å trekke seg unna (unfollow, unlike osv)
- Manglende engasjementskaping Nøkkelen for å holde brukerne interessert er å involvere og skape engasjement! Ved å la brukerne være aktive og komme med innspill kan man unngå at bedriften oppfattes som kjedelig og forsvinner i mengden.
- Manglende retningslinjer for brukSist, men ikke minst, er det viktig å ha en klar strategi og retningslinjer for dem som skal tale for virksomheten i sosiale medier. Dette først og fremst for å skape et helhetsinntrykk for brukerne, men også for å unngå situasjoner der ”feil” håndtering kan føre til katastrofe for virksomheten.
Her var det mye bra lesestoff, Stine!
SvarSlettDu har komme på mange gode fallgruver som bedrifter kan falle i, dersom de ikke planlegger sin bruk av sosiale medier godt i forkant.
En passe mengde aktivitet og at bedriften har utarbeidet klare retningslinjer for hvordan de skal opptre, og takle ulike situasjoner er nok veldig viktig ja :)
Tusen takk, Jørn! Du er en gladgutt:)
SlettMange gode tips til hvordan en bedrift kan få følgere. Og veldig mye godt stoff til strategi! Savner imidlertid litt mer om ansvarsforhold. Med det tenker jeg konkrete retningslinjer for personvern, opphavsrett osv. Jeg hadde vanskeligheter med å finne godt stoff om dette på nett.
SvarSlettHei Camilla!
SlettTakk for tilbakemelding. Etter å ha lest en del av dere andres innlegg om ansvarsforhold ser jeg at mange tar opp etisk ansvar, personvern, opphavsrett osv. Det virker veldig logisk. Jeg hadde litt problemer med å finne ut av hva oppgaven spurte om i forhold til ansvarsforhold.
Nok en gang ble jeg reddet av og lese en annen blogg før jeg leverte. Hadde helt glemt fallgruver og muligheter, så måtte legg inn et par linjer med det :D Er ellers enig i at det er vanskelig å få helt klar for seg hva oppgavene ber om - alt går jo i hverandre og det føles feil å skrive på nytt det man har skrevet før. Jeg så gjennom webinaret som Anita Evensen la ut på diskusjonsforumet, hvor Thomas Moen fortalte kort om markedsføringsloven, loven om personvern, loven om opphavsrett og kardemommeloven, så jeg valgte å ta utgangspunkt i dem. Den siste av disse er alltid aktuell :D
SvarSlettHei Fredrik:) Takk for kommentar! Jeg var dessverre litt sent ute selv med å lese andres innlegg. Fant mye bra der som jeg ikke har tenkt på, særlig ift ansvarsforhold! Høres fornuftig ut å ta opp personvern, opphavsrett osv. :)
SlettDet du skrev om fallgruver var en så god opsummering at jeg rett og slett viser til ditt blogginnlegg i mitt :-)
SvarSlettHei Janneke!
SlettTusen takk, så bra at du syns det. Skal sjekke ut innleggene dine også:-)