mandag 22. oktober 2012

I dybden på verktøyet TwentyFeet


Det kan være svært tidkrevende for en bedrift å være tilstede i sosiale medier, særlig når det er snakk om flere ulike kanaler. Hva skjer i bedriftens kanal på Facebook? Twitter? Youtube? Google+? Det sier seg selv at aktivitetsnivået som kreves for å holde tritt med alle disse kan være overveldende. Det finnes flere verktøy som hjelper bedrifter med å håndtere dette, blant annet TwentyFeet. Dette verktøyet tilbyr brukerne en personlig portal som samler informasjon fra flere webtjenester på ett sted. Tjenesten hjelper brukerne å holde styr på de ulike kanalene og overvåke resultater.

Oversikt over tjenestene som hittil er integrert i TwentyFeet.







Som vi ser av bildet over er det foreløpig Twitter, bit.ly, Google Analytics, Facebook, YouTube og MySpace som er integrert. Ifølge hjemmesiden til TwentyFeet passer verktøyet for alle som bruker minst en av disse tjenestene. De presiserer imidlertid at jo flere av tjenestene du bruker, jo mer interessant vil TwentyFeet være for deg eller din bedrift. Videre skriver de at verktøyet vil hjelpe brukerne med å forstå hvilke aktiviteter som er verdifulle og hvordan de ulike integrerte tjenestene samhandler.

Prisliste over "credits".
TwentyFeet kan prøves gratis i 30 dager, i tillegg til at en Facebook-konto og en Twitter-konto er gratis for alltid. Disse har imidlertid begrenset funksjon, for eksempel ingen eksportering og ingen detaljert informasjon. Ellers kan man kjøpe såkalte "credits" og betale med disse. Jo flere credits man kjøper, jo billigere er de per stykk. For eksempel kan man kjøpe 5 credits for ca 70 NOK eller 20 for ca 280 NOK. Hver konto koster mellom 1 og 3 credits per år.
Pristabell over de ulike tjenestene, hentet fra twentyfeet.com.
Siden jeg verken er en bedrift som er aktiv i haugevis av kanaler eller har lyst til å betale for denne tjenesten har jeg kun testet ut de to gratis kontoene, en for Facebook og en for Twitter. Som nevnt tidligere i innlegget har disse begrenset funksjon, slik at jeg derfor ikke får full innsikt i hvordan dette verktøyet virker. Av det jeg har testet og det jeg har lest om TwentyFeet virker det som et nyttig og rimelig verktøy for måling som i tillegg samler flere tjenester på et sted. Designet og brukergrensesnittet er godt og det er lett å finne fram, lett å legge til nye kontoer og veksle mellom ulike kontoer. Når kontoene er lagt til kan man også enkelt velge hvilken tidsperiode man ønsker å se målinger for. I gratisversjonen får jeg opp statistikk for venner, samtaler og feedback.

Skjembildet viser eksempel på statistikk over Facebook-venner (bildet er hentet fra twentyfeet.com)


Avslutningsvis vil jeg kort oppsummere fordelene med TwentyFeet:
  • Man sparer tid ved at flere tjenester er samlet på et sted. Man slipper å logge inn på flere sider.
  • Man kan lett sammenligne målinger fra ulike tjenester og finne avhengighetsforhold.
  • Man får en fin oversikt over flere kontoer, for eksempel alle kontoer til en bedrift.
  • Man får innsikt i online aktiviteter og hjelp til å forstå hvilke aktiviteter som er viktige.
  • TwentyFeet varsler deg om noe viktig skjer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar