mandag 22. oktober 2012

Virksomheters bruk av måleverktøy


Det sies at alle gode mål skal være konkrete, oppnåelige, ambisiøse, og kanskje viktigst av alt: målbare. Akkurat som man måler effekten av et prosjekt opp mot forhåndsdefinerte mål, er det viktig å måle effekt av tilstedeværelse i sosiale medier. Bruk av sosiale medier i en forretningssammenheng er gjerne et tiltak som skal bidra til å nå et mål, noe som gjør effektmålingen svært viktig. For å vite om tiltakene man innfører for å oppnå gevinst gir noen form for effekt, må resultatene måles opp mot målene.

I et tidligere innlegg skrev jeg om hva en strategi er og hva som bør være innhold i en god strategi. Strategien er en plan for hvordan man kan nå fastsatte mål, og som en del av strategien bør blant annet retningslinjer for måling være definert. Har man gode mål skal det også være lett å måle om de er nådd. Uansett hva en bedrifts mål for tilstedeværelse i sosiale medier er, vil det handle om påvirkning i en eller annen grad. Jeg har også skrevet tidligere om at en bedrift bør ta stilling til om den vil være ”in or out” når det gjelder sosiale medier, fordi inaktive profiler gjerne heller har en negativ enn positiv effekt. Velger bedriften å satse, må den allokere tilstrekkelig med ressurser til arbeidet – for det krever arbeid! Dette må igjen kunne forsvares med en eller annen form for gevinst, enten det er økt merkekjennskap, økt kundemasse, økt resultat eller lignende. Satsningen og ressursbruken må altså føre til en form for avkastning, og dette kan synliggjøres ved hjelp av måling.

Det finnes flere ulike parametre man kan måle og det finnes mange ulike metoder for å måle dem. Hva som bør måles avhenger av de målene som er fastsatt og hva som er relevant for de ulike bedriftene. I en artikkel jeg fant på vergil.no nevnes ti av de vanligste parametrene for måling i sosiale medier, basert på en undersøkelse gjennomført av Marketing Sherpa. Disse er:

  1.  Besøkstall og hvor trafikken kommer fra
  2. Nettverkets størrelse mht antall fans, medlemmer og lignende
  3. Antall kommentarer og innlegg om merket ditt
  4. Kvaliteten på kommentarene
  5. Søkemotorrangering
  6. Leadgenerering
  7. Progresjon mot målet ditt
  8. Involvering fra bloggere, journalister, twittere osv
  9. Salg og andre ROI måleparametre
  10. Hvor stor andel bedriften har av sosiale medier i forhold til konkurrentene


Som sagt er nok det viktigste at bedriftene måler det som gir mening for dem, enten det er antall tilhengere, kommentarer eller økonomiske parametre. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar