mandag 8. oktober 2012

Hvordan kan virksomheter bruke Facebook for å oppnå forretningsmessig gevinst?


I et tidligere innlegg snakket jeg om forretningsmessig bruk av sosiale medier, da med hovedfokus på bloggplattformen og med NetCom som eksempelbedrift. Konklusjonen var at blant annet responstid og tilbakemeldinger på innspill fra kundene på bloggen var laber. Espen Thoresen, ansvarlig for sosiale medier i NetCom, kunne informere at dette blant annet skyldtes at NetCom hadde større fokus på og prioriterte Facebook framfor bloggen. [1] En undersøkelse utført av Halogen og Questback viser at nærmere 70 % av de 970 bedriftene som ble spurt har en offisiell Facebook-side[2], og stadig flere bedrifter vil være tilstede i dette sosiale nettverket. Ved bruk av Facebook har virksomheter utallige muligheter med blant annet markedsføring, merkevarebygging, salg, rekruttering, relasjonsbygging og dialog med kunden. Plattformen er en god arena for å nå ut til målgrupper i de fleste aldersgrupper, og den tilbyr både betalings- og gratistjenester.

Først og fremst bør virksomheten bestemme seg for om de vil være ”med” eller ikke. Hvis bedriften først har opprettet en Facebook-side bør den være aktiv og følges opp – noe annet kan virke mot sin hensikt. For at tilstedeværelsen skal ha noen hensikt kan man ikke gjøre dette halvveis. De fleste Internettbrukere har et høyt aktivitetsnivå og også høye krav til tilgjengelighet og interaktivitet hos andre. Å møte en inaktiv side der man ikke finner informasjon eller får svar på henvendelser kan virke svært frustrerende for brukeren. Facebook har den egenskapen at informasjon kan spres til svært mange svært raskt, slik at man må være obs på at slik frustrasjon kan føre til spredning av negativ omtale.

For å bygge tillit og respekt er det viktig at virksomheten fokuserer på å være åpen og ekte. Dette innebærer å være konsekvent ærlig og ekte i kommunikasjon med brukerne, og ikke forsøke å pynte på eller vri seg unna sannheten. Bedriften bør også tenke på at den som taler i sosiale medier skal representere bedriftens holdninger og verdier - dette er viktig for å skape et godt ansikt utad og øke sin verdi. Når det gjelder dialog med kunden bør bedriften være bevisst på hvor formell den er i sin kommunikasjon. Det gjelder å finne en fin balanse der man både er personlig og uformell, men profesjonell, da Facebook i utgangspunktet er en plattform for uhøytidelig kommunikasjon. Noe annet som er viktig å forholde seg til er tilbakemelding og responstid. For å framstå som en seriøs aktør som tar kundene på alvor er det viktig å svare på henvendelser, og helst innen rimelig tid.

Kundens og brukerens mening er gull verdt, og det gjelder å utnytte denne. Først og fremst bør bedriften invitere til innspill og engasjement, men like viktig: å vise at innspill settes pris på. For å involvere og engasjere brukerne kan man for eksempel stille spørsmål, ha konkurranser og en lav terskel for å komme med innspill. Under tar jeg med et eksempel på alt dette fra Facebook-siden til itfag.

Skjembilde fra Facebook-siden til itfag. Her vises kommentarer til et innlegg som etterlyser ideer og tips til ny app.

Her ser vi at itfag inviterer brukerne til å komme med innspill og ideer til ny app. Ikke bare skaper det engasjement hos brukerne, men innspill fra dem er svært nyttig i og med at de er potensielle brukere for denne appen. Av skjermbildet over ser vi at itfag svarer på innspillene og forteller at de skal ta med seg tipsene videre, altså viser de at brukernes innspill settes pris på. I tillegg er itfag raske til å svare på tilbakemeldingene.

Når det gjelder dette temaet finnes det ingen passende plass å avslutte, men jeg gjør det nå her uansett. Jeg har prøvd å få med rådene og mulighetene for forretningsmessig bruk av Facebook jeg mener er viktigst. Kommenter gjerne hvis du har innspill!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar