I et tidligere innlegg snakket jeg om forretningsmessig bruk
av sosiale medier, da med hovedfokus på bloggplattformen og med NetCom som
eksempelbedrift. Konklusjonen var at blant annet responstid og tilbakemeldinger
på innspill fra kundene på bloggen var laber. Espen Thoresen, ansvarlig for
sosiale medier i NetCom, kunne informere at dette blant annet skyldtes at NetCom
hadde større fokus på og prioriterte Facebook framfor bloggen. [1]
En undersøkelse utført av Halogen og Questback viser at nærmere 70 % av de 970
bedriftene som ble spurt har en offisiell Facebook-side[2],
og stadig flere bedrifter vil være tilstede i dette sosiale nettverket. Ved bruk
av Facebook har virksomheter utallige muligheter med blant annet markedsføring,
merkevarebygging, salg, rekruttering, relasjonsbygging og dialog med kunden. Plattformen
er en god arena for å nå ut til målgrupper i de fleste aldersgrupper, og den
tilbyr både betalings- og gratistjenester.
Først og fremst bør virksomheten bestemme seg for om de vil
være ”med” eller ikke. Hvis bedriften først har opprettet en Facebook-side bør
den være aktiv og følges opp – noe annet kan virke mot sin hensikt. For at
tilstedeværelsen skal ha noen hensikt kan man ikke gjøre dette halvveis. De fleste
Internettbrukere har et høyt aktivitetsnivå og også høye krav til
tilgjengelighet og interaktivitet hos andre. Å møte en inaktiv side der man
ikke finner informasjon eller får svar på henvendelser kan virke svært
frustrerende for brukeren. Facebook har den egenskapen at informasjon kan spres
til svært mange svært raskt, slik at man må være obs på at slik frustrasjon kan
føre til spredning av negativ omtale.
For å bygge tillit og respekt er det viktig at virksomheten
fokuserer på å være åpen og ekte. Dette innebærer å være konsekvent ærlig og
ekte i kommunikasjon med brukerne, og ikke forsøke å pynte på eller vri seg unna
sannheten. Bedriften bør også tenke på at den som taler i sosiale medier skal
representere bedriftens holdninger og verdier - dette er viktig for å skape et
godt ansikt utad og øke sin verdi. Når det gjelder dialog med kunden bør bedriften
være bevisst på hvor formell den er i sin kommunikasjon. Det gjelder å finne en
fin balanse der man både er personlig og uformell, men profesjonell, da
Facebook i utgangspunktet er en plattform for uhøytidelig kommunikasjon. Noe annet
som er viktig å forholde seg til er tilbakemelding og responstid. For å framstå
som en seriøs aktør som tar kundene på alvor er det viktig å svare på
henvendelser, og helst innen rimelig tid.
Kundens og brukerens mening er gull verdt, og det gjelder å
utnytte denne. Først og fremst bør bedriften invitere til innspill og
engasjement, men like viktig: å vise at innspill settes pris på. For å
involvere og engasjere brukerne kan man for eksempel stille spørsmål, ha
konkurranser og en lav terskel for å komme med innspill. Under tar jeg med et
eksempel på alt dette fra Facebook-siden til itfag.
Skjembilde fra Facebook-siden til itfag. Her vises kommentarer til et innlegg som etterlyser ideer og tips til ny app. |
Her ser vi at itfag inviterer brukerne til å komme med
innspill og ideer til ny app. Ikke bare skaper det engasjement hos brukerne,
men innspill fra dem er svært nyttig i og med at de er potensielle brukere for
denne appen. Av skjermbildet over ser vi at itfag svarer på innspillene og
forteller at de skal ta med seg tipsene videre, altså viser de at brukernes
innspill settes pris på. I tillegg er itfag raske til å svare på tilbakemeldingene.
Når det gjelder dette temaet finnes det ingen passende plass å avslutte, men jeg gjør det nå her uansett. Jeg har prøvd å få med rådene og mulighetene for forretningsmessig bruk av Facebook jeg mener er viktigst. Kommenter gjerne hvis du har innspill!
[1] Hentet
fra kommentarfeltet på Jannekes blogg: http://janneke64.blogspot.no/2012/09/bedrifter-som-blogger.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar